Gallup-journalismi sai kyytiä

By | tammikuu 20, 2011

Eilisessä A-Studiossa professori Matti Wiberg kritisoi mielipidetiedustelujen liiallista käyttöä mediassa.
”Puoluekannatusmittauksia tekevät liiketaloudellisin perustein johdetut yritykset. Emme tunne heitä erityisesti totuudenrakkaudestaan”, Wiberg latasi.

Wibergin mielestä puolueiden pienistä, virhemarginaalien sisään mahtuvista kannatusmuutoksista revitään tolkuttoman isoja otsikoita. Turun yliopiston professori toivotti toimittajat tervetulleeksi takaisin yliopiston penkille suorittamaan tilastotieteen peruskurssia.

Esimerkiksi YLE:n uusin koko maan mielipidetiedustelu ( Kokoomus suurin, SDP alamaissa) oli otokseltaan suuri, 2400 henkilöä. Virhemarginaali on siten varsin pieni, +- 1,7 prosenttiyksikköä, todennäköisesti 95% luottamusvälillä. Tämä tarkoittaa, että vaihtamalla haastatellut henkilöt toisiin, viidessä prosentissa tapauksista Kokoomuksen kannatus saattaisikin olla alle 20 %, tai Keskustan yli 20 %. Jutun otsikon ensimmäinen osa ”Kokoomus suurin” pitää paikkansa melko suurella todennäköisyydellä, mutta jälkimmäinen väite ”SDP alamaissa” on jo melko rohkea toimituksellinen tulkinta. SDP:n 0,3 prosenttiyksikön pudotus edelliseen kyselyyn verrattuna saattaa olla todellista, mutta lähes yhtä suurella todennäköisyydellä otannasta johtuva virhe. ”Kokoomus todennäköisesti suurin, SDP on tai ei ole alamaissa, ja sama saattaa päteä myös Keskustaan” ei vain ole kovin myyvä otsikko, vaikka olisikin enemmän totta.

Arvelipa Wiberg mediakuluttajien hyötyvän paljon enemmän, jos mediatalot käyttäisivät rahansa mielipidemittausten sijasta vaikkapa laadukkaiden journalististen tuotteiden ostamiseen freelancereiltä.

Free-toimittajana on vaikea olla enemmän samaa mieltä.


Leave Your Comment

Your email will not be published or shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>